Vad ska du ligga på i blodsockret?

 Jag ska försöka att ha ett blodsocker som en icke diabetiker, det vill säga mellan 4,0 och 7,9.

Har du haft en svårkänning under din tid som diabetiker?

Ja, jag har haft runt 2-3 st. Första var i bilen påväg till mormor och morfar, vi befann oss på motorvägen då min ena syster ser att något inte står rätt till med mig. Hon såg att mina ögon var uppåt, det var då jag var 2-3 sekunder ifrån att hamna i insulinkoma. Jag minns att det började svartna för mina ögon och precis innan allt blev svart fick jag en rekyl och blev helt normal på 2 sekunder. (Detta var 2009, ca 3 månader efter debut). Den andra var förra året och då hade jag varit låg iprincip hela eftermiddagen, hade druckit mjölk och ätit, fick upp det till 4,5 och dum som jag var tog jag normal dos ihop om att mitt blodsocker var påväg upp. Efter cirka 2-3 timmar då jag ska lägga mig ligger jag på 2 och och jag äter något och sen lägger mig i sängen. Jag började små krampa och kunde inte kalla på mamma eller någon annan förens efteråt. 

Vad är det för saker du har i ditt rosa fodral/väska?

 Den vita burken är teststickor, alltså dem som jag stoppar in i mätaren för att kontrollera vad jag ligger på. Den svarta med display är en blodsockermätare. Den svarta som ligger intil är provtagare, alltså den som tar hål så att det kommer blod. Sen har jag två sprutor, den som är helt röd är Novorapid (Snabbverkande, varar i ca 2h) den tar jag vid varke måltid samt när jag behöver korrigera högt blodsocker. Den andra som är vit med hjärtan på (jag satte dit det när jag var 11 och får inte ta bort det så kommentera inte det haha) är Levemir (långtidsverkande), den tar jag 2 gånger om dagen, morgon och kväll. Den varar i ca 24h men man måste typ fylla på efter 12h. Det är tackvare den som jag inte behöver var uppkopplad med pump (kommer bli det snart). Sen har jag kanyler, nålar till provtagaen samt spritservetter också som ligger i facken.

Gör det inte ont att ta sprutor och stick i fingret?

 Ibland kan det göra ont, träffar man en nerv gör det ont och lika så om du träffar ett blodkärl. Det gör as ont om man råkar trycka för hårt med provtageren så att nålen slår i skelettet

Får jag lov att starta din scanner och kolla ditt blodsocker?

Ja, många tycker det är skitkul att scanna och blir facinerade över att man kan kolla så, så om du vill testa så är det bara att starta och sätta den nära knappen på armen. 

Gör det ont att ligga på ”knappen” som du har på magen?

Nej, bara om den ligger för nära revbenen eller om den teäffat en nerv. Men oftast känns det ingenting, jag märker  faktiskt inte av den när jag ligger på mage. 

Hur vet du hur mycket insulin du ska ta?

 det vet jag inte, jag får gissa mig fram. Antingen blir det för mycket, för lite eller perfekt. Dock uppskattar jag ungefär hur mycket insulin maten kräver. Till exempel donkan mat kräver runt 6E om jag ligger bra, då är det till hamburgare och en liten pommes. Men som sagt jag vet inte exakt hur mycket jag ska ta.

Vad är det högsta du legat på i blodsocker? Och vad är det lägsta?

Som jag varit medveten om så är det 26,6. Jag vet inte om jag legat högre, till exempel innan vi fick diagnosen. Jag kan mycket väl ha legat på HI (ungefär 28 och uppåt) med tanke på att jag spydde som jag gjorde.

Det lägsta är LO, så det är allt från 1,3 och neråt.

Vad kan höja ditt blodsocker? (faktorer)

om jag är sjuk eller börjar bli, hormoner, adrealinkickar (t ex när jag är på tivoli eller tränar cheerleading. Misstänker att det är det jag får under träningarna) rädsla, nervositet, om jag har ont, stress osv.

 

Vad kan sänka ditt blodsocker?

Alkohol, värme, fysisk aktivitet, sex osv. Därför ska man inte sätta sig i ett bubbelbad om man ganska ditekt har tagit insulin för det kan sluta illa.

 

Om du har frågor så får du jätte gärna fråga mig, jag tycker bara det är roligt att få frågor. Det kan även var att vill se när jag byter t ex porten på magen eller infusionset sen när jag får pump.

Svarar på frågor som jag ofta får

Allmänt Kommentera

Vad ska du ligga på i blodsockret?

 Jag ska försöka att ha ett blodsocker som en icke diabetiker, det vill säga mellan 4,0 och 7,9.

Har du haft en svårkänning under din tid som diabetiker?

Ja, jag har haft runt 2-3 st. Första var i bilen påväg till mormor och morfar, vi befann oss på motorvägen då min ena syster ser att något inte står rätt till med mig. Hon såg att mina ögon var uppåt, det var då jag var 2-3 sekunder ifrån att hamna i insulinkoma. Jag minns att det började svartna för mina ögon och precis innan allt blev svart fick jag en rekyl och blev helt normal på 2 sekunder. (Detta var 2009, ca 3 månader efter debut). Den andra var förra året och då hade jag varit låg iprincip hela eftermiddagen, hade druckit mjölk och ätit, fick upp det till 4,5 och dum som jag var tog jag normal dos ihop om att mitt blodsocker var påväg upp. Efter cirka 2-3 timmar då jag ska lägga mig ligger jag på 2 och och jag äter något och sen lägger mig i sängen. Jag började små krampa och kunde inte kalla på mamma eller någon annan förens efteråt. 

Vad är det för saker du har i ditt rosa fodral/väska?

 Den vita burken är teststickor, alltså dem som jag stoppar in i mätaren för att kontrollera vad jag ligger på. Den svarta med display är en blodsockermätare. Den svarta som ligger intil är provtagare, alltså den som tar hål så att det kommer blod. Sen har jag två sprutor, den som är helt röd är Novorapid (Snabbverkande, varar i ca 2h) den tar jag vid varke måltid samt när jag behöver korrigera högt blodsocker. Den andra som är vit med hjärtan på (jag satte dit det när jag var 11 och får inte ta bort det så kommentera inte det haha) är Levemir (långtidsverkande), den tar jag 2 gånger om dagen, morgon och kväll. Den varar i ca 24h men man måste typ fylla på efter 12h. Det är tackvare den som jag inte behöver var uppkopplad med pump (kommer bli det snart). Sen har jag kanyler, nålar till provtagaen samt spritservetter också som ligger i facken.

Gör det inte ont att ta sprutor och stick i fingret?

 Ibland kan det göra ont, träffar man en nerv gör det ont och lika så om du träffar ett blodkärl. Det gör as ont om man råkar trycka för hårt med provtageren så att nålen slår i skelettet

Får jag lov att starta din scanner och kolla ditt blodsocker?

Ja, många tycker det är skitkul att scanna och blir facinerade över att man kan kolla så, så om du vill testa så är det bara att starta och sätta den nära knappen på armen. 

Gör det ont att ligga på ”knappen” som du har på magen?

Nej, bara om den ligger för nära revbenen eller om den teäffat en nerv. Men oftast känns det ingenting, jag märker  faktiskt inte av den när jag ligger på mage. 

Hur vet du hur mycket insulin du ska ta?

 det vet jag inte, jag får gissa mig fram. Antingen blir det för mycket, för lite eller perfekt. Dock uppskattar jag ungefär hur mycket insulin maten kräver. Till exempel donkan mat kräver runt 6E om jag ligger bra, då är det till hamburgare och en liten pommes. Men som sagt jag vet inte exakt hur mycket jag ska ta.

Vad är det högsta du legat på i blodsocker? Och vad är det lägsta?

Som jag varit medveten om så är det 26,6. Jag vet inte om jag legat högre, till exempel innan vi fick diagnosen. Jag kan mycket väl ha legat på HI (ungefär 28 och uppåt) med tanke på att jag spydde som jag gjorde.

Det lägsta är LO, så det är allt från 1,3 och neråt.

Vad kan höja ditt blodsocker? (faktorer)

om jag är sjuk eller börjar bli, hormoner, adrealinkickar (t ex när jag är på tivoli eller tränar cheerleading. Misstänker att det är det jag får under träningarna) rädsla, nervositet, om jag har ont, stress osv.

 

Vad kan sänka ditt blodsocker?

Alkohol, värme, fysisk aktivitet, sex osv. Därför ska man inte sätta sig i ett bubbelbad om man ganska ditekt har tagit insulin för det kan sluta illa.

 

Om du har frågor så får du jätte gärna fråga mig, jag tycker bara det är roligt att få frågor. Det kan även var att vill se när jag byter t ex porten på magen eller infusionset sen när jag får pump.