Hej!
De senaste dagarna har mitt insulinbehov ökat enormt, när jag går på temprär förhöjd basal (med ökning på 30%+) blir jag alltid rädd när droppen släpps. Det kommer alltid komma en dag då jag helt plötsligt inte behöver så mycket insulin och jag får äta en måltid utan bolus pga för mycket basal. Jag kan aldrig veta när det sker, kommer det ske hemma? På träningen? I bilen? I skolan? 
 
Idag hände det, jag har under dagen gått på 135% i basal och legat konstant på 12-17. Vid middagen låg jag på 12,8, åt potatisgratäng, lam och godis. Tog sammanlagt 3,7E tror jag. Steg i blodsockret upp till 17-18 och blev från ingenstans jättetrött, somnade i soffan framför Let’s dance. Försökte hålla mig vaken men var nästintil omöjligt, satte alarm på Libren kl 21:30 för att jag ska byta infusionsset. Vaknade och då var inte mina glukosvärden tillgängliga, efter ca 10 minuter var dem det och den visade 8,7 med en pil rakt ner. Dessutom larmade den för snabbt sjunkande glukosvärde, kollade 24-timmarsdiagrammet och såg bara ett kraftigt stup rakt ner. Fick panik och stängde av den temporära basalen och drack 1 glasmjölk, ganska direkt efter scannar jag igen för att se så att jag inte sjunker ännu mer. Då låg jag plötsligt på 12, och blodet visade 17,7. Jag han alltså få en rekyl, min lever pumpade ut sitt sockerreserv innan jag hann tuppa av. Låt säga nu att jag druckit alkohol, då hade levern ALDRIG pumpat ut pga att den prioterar att bryta ner alkoholen först. 
 
Min största räddsla just nu är att hamna på sjukhus, att detta händer dagen efter min 18-årsdag är lite creepy. Inte innan, men just när jag blivit 18 och tillhör vuxenavdelningen med helt andra regler, då ska det bli så att man sätter hjärtat i halsgropen.
 

När bomben släpps

Allmänt Kommentera
Hej!
De senaste dagarna har mitt insulinbehov ökat enormt, när jag går på temprär förhöjd basal (med ökning på 30%+) blir jag alltid rädd när droppen släpps. Det kommer alltid komma en dag då jag helt plötsligt inte behöver så mycket insulin och jag får äta en måltid utan bolus pga för mycket basal. Jag kan aldrig veta när det sker, kommer det ske hemma? På träningen? I bilen? I skolan? 
 
Idag hände det, jag har under dagen gått på 135% i basal och legat konstant på 12-17. Vid middagen låg jag på 12,8, åt potatisgratäng, lam och godis. Tog sammanlagt 3,7E tror jag. Steg i blodsockret upp till 17-18 och blev från ingenstans jättetrött, somnade i soffan framför Let’s dance. Försökte hålla mig vaken men var nästintil omöjligt, satte alarm på Libren kl 21:30 för att jag ska byta infusionsset. Vaknade och då var inte mina glukosvärden tillgängliga, efter ca 10 minuter var dem det och den visade 8,7 med en pil rakt ner. Dessutom larmade den för snabbt sjunkande glukosvärde, kollade 24-timmarsdiagrammet och såg bara ett kraftigt stup rakt ner. Fick panik och stängde av den temporära basalen och drack 1 glasmjölk, ganska direkt efter scannar jag igen för att se så att jag inte sjunker ännu mer. Då låg jag plötsligt på 12, och blodet visade 17,7. Jag han alltså få en rekyl, min lever pumpade ut sitt sockerreserv innan jag hann tuppa av. Låt säga nu att jag druckit alkohol, då hade levern ALDRIG pumpat ut pga att den prioterar att bryta ner alkoholen först. 
 
Min största räddsla just nu är att hamna på sjukhus, att detta händer dagen efter min 18-årsdag är lite creepy. Inte innan, men just när jag blivit 18 och tillhör vuxenavdelningen med helt andra regler, då ska det bli så att man sätter hjärtat i halsgropen.