Jag har nu haft insulinpump i snart 2,5 månad och redan nu känner jag mig osäker på om jag vill fortsätta eller byta tillbaka till pennor (sprutor). Det finns både för och nackdelar med båda så jag tänkte fråga de på sjukhuset om man inte kan få kombinera pennor och pump, alltså att jag kör Levemir som bas och doserar till maten med pump. 
 
Fördelarna med pump är att du kan temporärt öka och sänka de basala samt att du kan styra över dina insulindoser över dygnet. Till exempel så har jag: 
00:00-06:00  0,500E/t
06:00-18:00  0,800E/t
18:00-21:00  0,900E/t
21:00-24:00  0,500E/t
 
Men även att jag kan fin lira matdoserna med enheter såsom 0,3E. På pennor är det lägsta jag kan ta 0,5E, och ibland har jag faktiskt behövt insulin men inte kunnat för att 0,5E har varit för mycket. Dessutom kan man förlänga och köra kombi på pump. Vilket är bra ifall jag börjar äta på 3,6-> till exempel, då brukar jag landa på 4-7 om jag förlänger matinsulinet under en halvtimme. Kör jag sprutor måste jag vänta med att ge tills jag ligger på 5-6 och brukar då landa på 14. 
 
som ni kanske märker så kan jag styra det basala hur jag vill. Det kan jag inte med sprutor, tar jag t ex 11E levemir på morgonen, ja då är det dem enheterna som gäller, jag kanske ligger högt på morgonen och kräver mer, men sjunker vid 16-tiden och kräver mindre. Så där är det de enheterna som gäller, men med pump kan jag som sagt styra det själv över dygnet. 
 
Nackdelen med pump är att man lättare bildar ketoner, har jag Levemir så har jag ett skydd mot ketoacidos och behöver inte oroa mig så jätte mycket. En annan nackdel som jag HATAR är att jag inte kan koppla av pumpen alltid för då skjuter jag i höjden. Låt säga att jag ska duscha, och ligger på 15, då kan inte jag koppla ur den för då lär jag ligga på 16-20 efteråt, så då får jag först försöka få ner det till iallafall 10 och då ge en liten dos som kompenserar det jag missar i det basala. Brukar bli 0,5-0,8E.
 
Här kan ni se blodsockerkurvorna från när jag hade sprutor:
 
Och här är blodsockerkurvorna med pump:
 
En annan sak som gör att jag velar mellan pennor och pump är att med pennor brukar jag ligga HÖGT under träningarna, det är efter 18 tiden jag brukar stiga, just för att jag inte får till det med Levemiret. Kräver mer mellan 18-21 och mindre sen. Och med pump ligger jag oftast helt okej, ibland låg och ENSTAKA gånger ligger jag HÖGT.

Gå tillbaka till pennor?

Allmänt Kommentera
Jag har nu haft insulinpump i snart 2,5 månad och redan nu känner jag mig osäker på om jag vill fortsätta eller byta tillbaka till pennor (sprutor). Det finns både för och nackdelar med båda så jag tänkte fråga de på sjukhuset om man inte kan få kombinera pennor och pump, alltså att jag kör Levemir som bas och doserar till maten med pump. 
 
Fördelarna med pump är att du kan temporärt öka och sänka de basala samt att du kan styra över dina insulindoser över dygnet. Till exempel så har jag: 
00:00-06:00  0,500E/t
06:00-18:00  0,800E/t
18:00-21:00  0,900E/t
21:00-24:00  0,500E/t
 
Men även att jag kan fin lira matdoserna med enheter såsom 0,3E. På pennor är det lägsta jag kan ta 0,5E, och ibland har jag faktiskt behövt insulin men inte kunnat för att 0,5E har varit för mycket. Dessutom kan man förlänga och köra kombi på pump. Vilket är bra ifall jag börjar äta på 3,6-> till exempel, då brukar jag landa på 4-7 om jag förlänger matinsulinet under en halvtimme. Kör jag sprutor måste jag vänta med att ge tills jag ligger på 5-6 och brukar då landa på 14. 
 
som ni kanske märker så kan jag styra det basala hur jag vill. Det kan jag inte med sprutor, tar jag t ex 11E levemir på morgonen, ja då är det dem enheterna som gäller, jag kanske ligger högt på morgonen och kräver mer, men sjunker vid 16-tiden och kräver mindre. Så där är det de enheterna som gäller, men med pump kan jag som sagt styra det själv över dygnet. 
 
Nackdelen med pump är att man lättare bildar ketoner, har jag Levemir så har jag ett skydd mot ketoacidos och behöver inte oroa mig så jätte mycket. En annan nackdel som jag HATAR är att jag inte kan koppla av pumpen alltid för då skjuter jag i höjden. Låt säga att jag ska duscha, och ligger på 15, då kan inte jag koppla ur den för då lär jag ligga på 16-20 efteråt, så då får jag först försöka få ner det till iallafall 10 och då ge en liten dos som kompenserar det jag missar i det basala. Brukar bli 0,5-0,8E.
 
Här kan ni se blodsockerkurvorna från när jag hade sprutor:
 
Och här är blodsockerkurvorna med pump:
 
En annan sak som gör att jag velar mellan pennor och pump är att med pennor brukar jag ligga HÖGT under träningarna, det är efter 18 tiden jag brukar stiga, just för att jag inte får till det med Levemiret. Kräver mer mellan 18-21 och mindre sen. Och med pump ligger jag oftast helt okej, ibland låg och ENSTAKA gånger ligger jag HÖGT.