Precis som rubriken lyder, byt namn på Diabetes typ 1! Varför ens ha samma namn på flera olika sjukdomar som dessutom skiljer sig åt markant? Behandlingarna skiljer sig, orsakerna till varför man har sjukdomen skiljer sig åt och vad som händer i kroppen! De flesta människorna blandar ihop typ 1 med typ 2 som nästan är två helt olika sjukdomar, detta leder till stor okunskap om en så allvarlig sjukdom. Såvitt jag vet har de flesta sjukdomarna olika namn, de har ett gemensamt samlingsnamn, men namnen  på de olika sjukdomarna är helt olika! Så varför inte göra samma med Diabetes? Jag tycker Diabetes typ 1 borde ändra namn till någonting med pancreas (Bukspottkörtel på grekiska) och ja jag vet att folk inte hade vetat vad det var för sjukdom då, men jag står hellre och berättar för folk vad det är för något och vad det innebär än att få höra att jag får skylla mig själv, att jag har orsakat det själv osv.
Här nedan kommer namnen på de olika Diabetes sjukdomarna:
 
Diabetes typ 1 (Kronisk och autoimmun, immunförsvaret bryter ner insulincellerna)
 
Diabetes typ 2 (Kan fås av genetik, ålder, stress, övervikt och dålig kost i kombination med dålig motion)
 
LADA (Drabbar i regel vuxna och liknar typ 1 men kan förväxlas med typ 2)
 
MODY (Är en grupp diabetesvarianter som har starkare ärftliga drag än andra typer då anlagen är lokaliserade till endast en gen)
 
Graviditetadiabetes (Graviditetsdiabetes påminner mycket om typ 2, men orsakas av att hormon som utsöndras från moderkakan ger insulinresistens)
 
Sekundär diabetes (Orsakas av andra sjukdomar eller skador, till exempel cancer i bukspottkörteln, Cystisk fibros, inflammation, endokrina sjukdomar, medicinska behandlingar osv)
 
Neontal Diabetes (Neonatal diabetes mellitus är en grupp av sjukdomar där varje enskild sjukdom orsakas av olika genetiska avvikelser)
 

Byt namn på Diabetes typ 1! vad

Allmänt Kommentera
Precis som rubriken lyder, byt namn på Diabetes typ 1! Varför ens ha samma namn på flera olika sjukdomar som dessutom skiljer sig åt markant? Behandlingarna skiljer sig, orsakerna till varför man har sjukdomen skiljer sig åt och vad som händer i kroppen! De flesta människorna blandar ihop typ 1 med typ 2 som nästan är två helt olika sjukdomar, detta leder till stor okunskap om en så allvarlig sjukdom. Såvitt jag vet har de flesta sjukdomarna olika namn, de har ett gemensamt samlingsnamn, men namnen  på de olika sjukdomarna är helt olika! Så varför inte göra samma med Diabetes? Jag tycker Diabetes typ 1 borde ändra namn till någonting med pancreas (Bukspottkörtel på grekiska) och ja jag vet att folk inte hade vetat vad det var för sjukdom då, men jag står hellre och berättar för folk vad det är för något och vad det innebär än att få höra att jag får skylla mig själv, att jag har orsakat det själv osv.
Här nedan kommer namnen på de olika Diabetes sjukdomarna:
 
Diabetes typ 1 (Kronisk och autoimmun, immunförsvaret bryter ner insulincellerna)
 
Diabetes typ 2 (Kan fås av genetik, ålder, stress, övervikt och dålig kost i kombination med dålig motion)
 
LADA (Drabbar i regel vuxna och liknar typ 1 men kan förväxlas med typ 2)
 
MODY (Är en grupp diabetesvarianter som har starkare ärftliga drag än andra typer då anlagen är lokaliserade till endast en gen)
 
Graviditetadiabetes (Graviditetsdiabetes påminner mycket om typ 2, men orsakas av att hormon som utsöndras från moderkakan ger insulinresistens)
 
Sekundär diabetes (Orsakas av andra sjukdomar eller skador, till exempel cancer i bukspottkörteln, Cystisk fibros, inflammation, endokrina sjukdomar, medicinska behandlingar osv)
 
Neontal Diabetes (Neonatal diabetes mellitus är en grupp av sjukdomar där varje enskild sjukdom orsakas av olika genetiska avvikelser)