Snabbt sjunkande socker

Kommentera
Inatt kl 00 ungefär la jag mig, blodsockret låg på 11,8-> ungefär och hade lite förhöjd basal eftersom att jag är svår att få ner. Efter ett tag började jag känna mig orkeslös och kollade blodsockret, låg då på 9,8 med en pil rakt ner. Stängde av den temporära basalen, men ändå fortsatte jag neråt. Efter 20-30 minuter låg jag på 3,6 och var smått yr och mådde nästan illa pågrund av att jag sjönk 8 mmol/l på mindre än en halvtimme. Ni vet när man är i det stadiet där man mår jätte konstigt och känner att man snart kommer börja känna illamående, ungefär så kände jag. Fick en rekyl efter ca 3 timmar, misstänker att det är det iallafall då jag plötsligt steg. Men kan såklart även vara gryningsfenomenet. Om ni inte vet vad det är så kan ni läsa det här: 

"Gryningsfenomenet, ökat blodsocker tidigt på morgon, är vanligt både hos personer med typ 1- och typ 2-diabetes. Men frekvensen skiljer sig mycket mellan olika studier. Ökningen av morgonblodsockret beror inte på ett föregående känningsanfall, utan på utsöndring av tillväxthormon. En sådan utsöndring sker sent på natten eller tidigt på morgonen.

För ungdomar med typ 1-diabetes är högt morgonblodsocker ett vanligt problem, särskilt under den sista delen av puberteten när tillväxtspurten är som störst. Gryningsfenomenet observeras mer sällan före puberteten. Små barn som lägger sig tidigt har ofta störst behov av insulin tidigt på natten, ofta före midnatt."